onsdag 14 april 2010

:)


På min status på facebook idag har jag skrivit om mina funderingar på mitt yrke. I söndags när vi var i Varberg på innebandy satt jag brevid några föräldrar som diskuterade lärare på en skola. Åsikterna var starka då det gällde hur lärare till deras barn uppförde sig. De kom inte i tid till lektionerna, de hade mobiltelefoner. Ja, när deras barn inte fick ha mobiler på lektioner så skulle minsann inte lärarna heller få ha det osv osv... Jag kände hur jag igentligen ville lägga mig i diskusionen men hejdade mig. Men jag tänkte desto mer.
Alltså, NÄR ska barn vara jämlik vuxna?? Systembolaget 20 år? Körkort 18 år? Krogen 18 år ? Ska man undervisa barn i skolan med den filosofin att de ska få bestämma över att det läraren gör är orättvist. Det är orättvist att lärarna fick fika på personalrummet och inte barnen tyckte de. Då kan man fråga sig om de själva inte fikar på sin arbetsplats. För att jag jobbar med barn betyder det inte att jag vill sluta ta en fika på förmiddagen och en på eftermiddagen. Ska en yrkeskår plötsligt fråga barnen om lov?? Men Snälla Hallå!

Jag använder min mobil varje dag. Ibland kommer det ett trevligt sms men det betyder inte att jag står framför eleverna och smsar tillbaks. Men det händer att jag skickar iväg ett om de sitter och läser tyst för sig själva. Jag tycker inte att jag som vuxen ska fråga en enda unge om det skulle vara tillåtet?! Och jag frågar inte heller. Många föräldrar tror att vi i skolan ska fixa allt åt deras barn. Vi i skolan är till för att ge barnen de verktyg de behöver för att lära sig fakta och att hitta glädje och guldkorn i olika situationer. Att kunna läsa och skriva underlättar både i skola och utanför skola. Att kunna räkna olika former av algoritmer och andra uträkningar kan vara till stor nytta. Dessutom få en någolunda hum om världen i stort. Det vore svårt att vara alla föräldrar till lags med denna inställning.

Det händer att jag kommer försent till lektion. Alltid beror detta på att en incident har hänt, ett barn behöver omhändertas för tröst eller förmaning eller av någon annan anledning. Att vara lärare är inte enbart att visa dessa verktyg de kan ha nytta av utan även om det sociala spelet mellan människan. Det är också att vara sjuksyster, mamma, eller bara vara vän. Att jag då kommer försent till en lektion är inget jag ber om ursäkt för. Man har ständigt jour på middagsraster med saker som kan inträffa på skolgården. Vi klagar inte över att behöva avbryta den och reda ut vad och varför och hur saker och ting gått till.

Det händer även att jag får ta ett äpple mitt under lektion utan att barnen får göra det. I mitt fall kräver min diabetes att jag särbehandlas och att jag och eleverna inte har samma regler. Så är det, olika omständigheter kräver olika omständigheter!

Nog om detta men man förstår att man är synad från topp till tå när man är lärare. Ibland önskar jag att alla fick pröva detta totalt underbara yrke och faktiskt visa på att det är inte för sommarlov och jullov man gjort sitt val. Faktum är att det är ett så galet slitsamt jobb men bara för att man älskar sitt jobb står man ut. Nu menar jag inte med att man står ut med barnen för de är urgulliga men det är allt som är runtomkring. Ikväll ska jag skiva 37 omdömen i engelska som ska vara färdiga i morgon. Finns ingen tid kvar men jobbet ska göras och man kan säga adjö till tv och till familj just denna kväll. Ja, jo så var det ju det också...sommarlovet..jag kan säga att det är inarbetat för länge sen! Jag är inte perfekt som lärare, säkert långt därifrån. Men jag gör mitt bästa och jag försöker att se varje individ för den de är. Jag dömer ingen och utifrån det känner jag att jag är förhållande rättvis. Jag försöker ta snabba beslut när det krävs och hoppas innerligt att det är rätt beslut jag tar just i den stunden. För jag kan inte tänka mig något annat jobb som är roligare än det jag har. Sen kan jag ju tillägga att jag har de bästa eleverna!!!!


Förutom Varberspelen tog vi oss en tur till skogarna kring Älekulla! Gabriella hade stannat kvar hos Johan och hon skulle hämtas. Vi stannade på fika och tog årets första fika utomhus! Underbart var det att sitta ute!

Vi har redan kommit till dag 2 denna veckan och nu ska jag som sagt fortsätta med mina omdömen. Klockan går fort och jag måste iväg och handla också!

Lev väl !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar