måndag 27 december 2010

Tomtebarnen som hade snuva ;)

Sakta, sakta återvänder livet till verkligheten. Denna julen blev inte som andra jular,det kan jag lova. Dan före doppardagen hade vi lite gröt och skinkavsmakning tillsammans med barnen och deras flick-och pojkvänner. Sedan var det dags för julklappsspelet. Det är ett väldans flängande och ryckande i paket och som alltid är det ett av paketerna som är mer attraktiva än övriga ;) Denna gången handlade det om ett grönt fyrkantigt ganska stort paket! Till slut stod Lovisa som ägare över paketet!

Julaftonsmiddag tillbringades i Holsljunga hos lilla farmor. Jag var verkligen i valet och kvalet att ställa in besöket eftersom Signe och Lovisa inte var pigga alls. Hosta feber och värk i kroppen. Natalie hade samma symptom. Men vi chansade trots allt. Dopp i grytan, det bästa på julbordet, blev det och lite annan god julmat också.

Tomten kom ganska lagom tills det att vi kommit hem igen. Vi tyckte tomten var slående lik en av familjemedlemmarna men han försvann lika fort som han kom. I samma ögonblick hittade Agnes hem för hon hade varit nere och köpt tidningen ;) I efterhand kändes det modigt av tomten att komma hem till oss som var sjuka :)

När kvällen var slut låg Natalie och Signe helt däckade och Lovisa var fortfarande inte bra. Niklas och Kristin kom in en snabbis, öppnade lite paket, åt julbord och åkte sedan hem för att öppna varandras julklappar! Här hade inte gått någon mat överhuvudtaget. Tänkte på allt ståhej man har innan och sedan blir det inte alls så.

Juldagen var en transportsträcka från morgon till kväll. Nu började Agnes att känna sig dålig och hennes hosta kom som ett brev på posten. Rena sjukstugan. Alvedon, glass och dricka inhandlades som en ren veckohandling. Usch och fy. Jag och Kjell tog oss en kvällspromenad och det var grymt gott att komma ut och få lite frisk luft.

Annandagen var ännu värre. Natalie och Agnes var två vrak som knappt stod på benen. Jag var mest glad för att Natalie ändå var hemma när hon blev så dålig. Kanske hade hon blivit smittad hemma på Cypern, på flyget eller till och med hemma i Sverige. Men jag hade inte velat att hon skulle ligga ensam på detta viset i en lägenhet nere på Cypern. Nu kan jag ju pyssla om henne åtminstone!
Under eftermiddagen insjuknade mannen i huset. Samma sak, hosta, kräkningar och värk i kroppen. Natalie och Agnes fick åka till jouren och jag blev glad över att Skene hade öppet och att vi fick träffa en bra läkare som har jobbat där tidigare, om jag inte minns fel har han och några kollegor öppnat en vårdcentral ihop. Hur som helst han konstaterade influensa och tog lite mer prover så det inte var svininfluensa. Natalie är inte vaccinerad men Agnes är det. Senare när vi kom hem pratade jag med Niklas och då hade även Kristin blivit dålig. Tilltänkta sammankomster med vänner har fått ställas in och skjutas på framtiden. Tråkigt men nödvändigt.

Idag har jag lust att kasta ut allt som har med julen att göra, skura, vädra och bara städa hela huset. Fast ändå inte. Då menar jag att kasta ut julen men jag känner mig verkligen snuvad på den eftersom ingen har orkat njuta av den. Fast det finns de som har det värre. Vi fick i alla fall vara tillsammans fast ingen orkar att prata.

Idag ska jag nog i alla fall se över barnens kläder och rätta till i garderoberna. Eller kanske väljer jag att ta det lugnt och läsa i min nya bok, "Vyssan lull".

Ha det bra därute och håll er på benen! Kram Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar