söndag 1 maj 2011

Terapiarbete i trädgården..



Hjälp, vart tog förra veckan vägen. Ser att jag inte bloggat på fyra dagar! Men tiden har liksom flugit iväg och jag har haft så mycket annat. Idag har vi arbetat i trädgården. Blev lite sugen på blommor så vi åkte till Blomsterjätten och jag hittade massor. Ett körsbärsträd blev det och jag begriper inte hur vi fick med oss det! Det var minst fyra meter kändes det som. Jag hittade massor av kryddor som Chokladmynta, Citrontimjan, Oregano, Gräslök och lite andra perenner.

När vi bodde i Öxabäck hade jag en enorm trädgård där det verkligen krävdes att ha en åkgräsklippare för att klippa allt gräs. Det tog ändå flera timmar. Jag hade ett jätteväxthus där jag odlade vindruvor, passionsfrukt, gurka och tomater. Jag drev upp de flesta blommor själv. Änglatrumpeter som var lite inne på den tiden hade jag gott om och de övervintrade nere hos mor och far i Kinna. Det var som en läkande terapi att påta i jorden. Vi hade en stor trädgårdsdamm med karpar som sällskap och en  massa av växter runt kring. Jag har mer och mer saknat en trädgård. När vi köpte huset i Kinna var det alldeles nybyggt och ingen hade anlagt en trädgård. Det har tagit fyra år för mig att hitta intresset igen. När jag började plugga avtog intresset eller var det tiden som försvann. När jag sedan var färdig började jag jobba heltid. Förr när barnen var s¨må jobbade jag inte mer än 50% så då fanns tiden och jag grejade i trädgården samtidigt som de var ute och lekte. Umgänge förenat med nytta alltså!

Idag har vi gjort en liten såbädd där jag hade tänkt sätta ner lite potatis och morötter men istället hamnade det perenna kryddor där! Jag ska deala med min make om att han kan göra en till!! Det borde inte vara några problem...

Vädret har varit perfekt. Inte för varmt utan snarare lite kallt. Det har t om haglat som katten. Men regnet kom som på beställning då jag slängt ut lite blåkorn på gräsmattan. Ni ser ju vad jag ska ägna min sommar åt! Gräsklippning!!


Hoppar högt och hoppas ni får en fin söndagskväll! Kram Anna

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar